سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رقص عروسکهای خاله شادونه

جمعه 90/2/30 11:54 صبح| خاله شادونه عروسکها رقص یدونه باغ دونه صدا و سیما تلویزیون نقد | نظر

رقص عروسکها در تلویزیون:

تازگیها مد شده عروسکها در برنامه کودک میرقصند به نظر شما از نظر تربیتی کار درستی است؟ نمونه بارز آن عروسکهای خاله شادونه هستند _ توی باغ دونه ها).

دوستان صدا و سیمایی دقت داشته باشند که حرکات موزون همان رقص است!! توی این برنامه هم که دیگه سنگ تمام گذاشته اند. میدانم قصدی ندارید اما بحث سر تربیت کودک است نه فقط پر کردن اوقات فراغت او! آهنگها هم دیگه خیلی غلیظ شده. برنامه کودک که نباید همه اش ساز و آواز باشد. یاد کودکی ما بخیر...چصدا و سیماییها خودتان همت کنید و امر به معروف و نهی از منکر کنید.


یک نکته در مورد مقاله تراشیدن ریش در سیما

چهارشنبه 90/2/28 10:46 صبح| تراشیدن ریش صدا و سیما تلویزیون برنامه کودک نقد انتقاد صدا سیما | نظر

یک نکته در مورد مقاله تراشیدن ریش در سیما :

بعد از فرستادن مطلبی که در مورد حرام بودن تراشیدن ریش بود و اشاره به اینکه مجریهای برنامه کودک و بازیگران سیما اکثرا ریش ندارند و از ته تراشیده اند ذکر چند نکته به نظر ضروری میرسد:

یکی اینکه این هفته که برنامه های سیما را چک میکردیم , دقت کردیم و دیدیم انصافا اکثر مجریها در صدا و سیما ته ریش دارند و اکثریت با کسانی است که این حکم شرعی – حرمت تراشیدن ریش – را رعایت میکنند و تک و توک هستند کسانی که ریش خود را از ته میتراشند( که انشاء الله کارشان مسری نباشد!) آنها هم اکثرا در گروه کودک و نوجوان هستند.این موضوع هم ما را خوشحال و هم غمگین کرد.

خوشحال از اینکه در اکثر جاها احکام شرعی رعایت میشود و غمگین از اینکه در مهمترین قسمت و تاثیر گذارترین بخش صدا و سیما یعنی کودک و نوجوان به این موضوع دقت نمیشود. و بعضا احکام شرعی رعایت نمیگردد.

تراشیدن ریش حرام است و وقتی بچه میبیند مجری دوستداشتنی اش ریش خود را بر خلاف حکم خدا  از ته تراشیده , نسبت به حلال و حرامها دچار تناقض میشود. آیا این بچه در بزرگی میتواند به راحتی احکام الهی را رعایت کند؟ آیا به طور طبیعی از مجری الگو نمیگیرد و نسبت به تراشیدن ریش از ته علاقه مند نمیشود؟

البته نکته دیگری در  اینجا مطرح است : و آن این است که حد ریش داشتن چیست؟ یعنی چقدر از ریش را باقی بگذاریم میگویند ریش دارد و تراشیدن حساب نمیشود. جواب این سوال چنین است:

" ملاک داشتن ریش در صورت، عرف مردم است بنابراین اگر به گونه ای ریش خود را کوتاه کند که مردم بگویند او در صورتش مو ندارد جایز نیست و فرقی ندارد که با چه وسیله و ابزاری کوتاه می کند."

پس قصد ما تهمت زدن به مجریهای محترم برنامه کودک نیست بلکه بحث سرِ نحوه نشان دادن الگوی درست و اسلامی به فردی است که پای تلویزیون نشسته است.(خصوصا به بچه ها) ممکن است مجریهای برنامه کودک ته ریش داشته باشند آنقدری که کسی که با انها روبه روست متوجه میشود که نتراشیده اند اما در فیلم معلوم نمیکند. کارشان از لحاظ شرعی درست و از لحاظ علوم تربیتی غلط است.الگو دادن غلط است چون بچه از پای تلویزیون باز ریش را نمیبیند و صورت را تراشیده فرض میکند و الگو میگیرد. گفتیم که ته ریش آن است که به چشم بیاید و به اصطلاح وقتی میخواهند مردی را نشان دهند بتوانند بگویند آن آقایی که ریش دارد.یعنی طوری ریش داشته باشند که اطلاق ریش بر آن صحیح باشد. چون کار ما بحث تربیتی در تلویزیون است طبعا بیننده باید ریش را ببیند . بچه قرار است الگو بگیرد . در سیما بحث شرعی صرف به صورت شخصی مطرح نیست.اجتماع هم باید شرعی بودن کارها را ببیند.

لازم به ذکر است که این مسئله از قدیم در تلویزیون تقریبا  رعایت  میشده و این نشان از درک واقعیات بالا دارد اما حالا دارد کمرنگ میشود و راستش این موضوع مارا نگران کرده که نکند عمل حرام " تراشیدن ریش" هم در سیما عادی شود. به هر صورت گناه هم بیماری ای مسریست!!! کما اینکه بازیگران در سیما اکثرا بی ریش یا با دید خوب بگوئیم حداقل "بی ریش نما" هستند!

امیدواریم این "بی ریش نمایی در سیما" ریشه کن شود.

یاد آوری میکنیم که ای کسانی که در سیما کار میکنید / خودتان دست به کار شوید و هم خودتان به امر شرع عمل کنید و هم جو صدا و سیما را به سمت خدایی و الهی پیش ببرید . اجرتان با خدا. این وظیفه همه است. شما ها هم مسئولید. امر به معروف و نهی از منکر کنید . ما را هم فراموش نکنید و اشتباهات مارا به رویمان بیاورید!!!!

با تشکر

پیوست:

حکم تراشیدن ریش چیست؟ در بین مراجع موجود کسى حکم به جواز نداده و نوعاً یا فتوا به حرمت داده‏اند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن را جایز نمى‏دانند.

معنا و حکم ریش تراشی:
بنا بر نظر همه مراجع :
تراشیدن ریش - خواه با تیغ باشد یا ماشین حرام است منتهی برخی از مراجع مانند ایت الله بهجت وصافی می فرمایند حرام است و برخی دیگر می فرمایند بنا بر احتیاط واجب حرام است که برای مقلد در مقام عمل هیچ فرقی بین دو فتوا نیست یعنی در هر صورت باید از تراشیدن ریش خوداری کنند

اندازه ریش چقدر باید باشد؟ خط گرفتن با تیغ چه حکمی دارد؟

به نظر مقام معظم رهبری،تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است ولی تراشیدن روی گونه‏ها که صدق ریش نمی کند (به صورت خط ریش) اشکال ندارد ،(اجوبة‏الاستفتاآت، ج 2، ص 115 - 113).
ملاک داشتن ریش در صورت، عرف مردم است بنابراین اگر به گونه ای ریش خود را کوتاه کند که مردم بگویند او در صورتش مو ندارد جایز نیست و فرقی ندارد که با چه وسیله و ابزاری کوتاه می کند.

منبع احکام:                       http://www.porseman.org


صدا و سیما حواسش به احکام باشد!!

جمعه 90/2/23 12:58 عصر| حکم تراشیدن ریش نقد صدا و سیما تلویزیون حرام مجری | نظر

لطفا ابتدا احکام زیر را نگاه کنید: سپس با مجریهای تلویزیون خصوصا مجریهای برنامه کودک و بازیگران سریالها چک کنید!!!

حکم تراشیدن ریش در موارد زیر چیست؟ تراشیدن با تیغ، تراشیدن با ماشین های ریش تراش موجود در بازار مانند ماشین های سه تیغه، تراشیدن با ماشین های مخصوص موی سر با شماره های صفر و سایر شماره های آن. (بر اساس فتوای آیت الله خامنه ای)

در بین مراجع موجود کسى حکم به جواز نداده و نوعاً یا فتوا به حرمت داده‏اند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن را جایز نمى‏دانند. در ادامه توجه شما را به مطالب زیر جلب می کنیم:
T}احکام ریش تراشى {T
پرسش 1. تراشیدن ریش تمام صورت با ماشین یا تیغ چه حکمى دارد؟
همه (به جز بهجت و صافى): تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است.(1),ولی بلند گذاشتن آن به مقداری که صدق ریش کند کافی است .
صافى و بهجت: تراشیدن ریش حرام است.(2)
پرسش 3. منظور از صدق ریش چیست؟
همه مراجع: منظور آن است که در عرف مردم به آن ریش دار بگویند.(5)ونگویند که ریش را تراشیده است.
پرسش 4. آیا منظور از تراشیدن ریش همان تیغ زدن است یا ماشین‏هاى نمره پایین را هم شامل مى‏شود؟
همه: هر وسیله‏اى که موهاى صورت را بتراشد به گونه‏اى که عرف مردم بگویید ریش ندارد، خواه با تیغ باشد یا ماشین و یا هر ابزاردیگرى.(6)
پرسش 5. گذاشتن خط ریش چه حکمى دارد؟
همه: تراشیدن روى گونه‏ها (بصورت خط ریش) اشکال ندارد.(7)
T} مجوز ریش تراشى {T
پرسش 6. تراشیدن ریش با تیغ یا ماشین ریش‏تراشى براى هنرمندى که کارش آن را اقتضاء مى‏کند چه حکمى دارد؟
همه: با توجه به اینکه مى‏توان بوسیله گریم و مانند آن ریش صورت را به شکل تراشیده شده نمایان کرد، تراشیدن آن اشکال دارد.(8)
پرسش 7. افرادى که در اثر ریش گذاشتن احساس خارش مى‏کنند و یا اینکه در محیطى بسر مى‏برند که اگر آن را نتراشند گرد و غبار در لابلاى موى صورتش جمع مى‏شود وظیفه چیست؟
همه: مشکل یاد شده مجوز ریش تراشى نیست.(9)
پرسش 9. اگر انسان براى این که توهین مردم را نشنود، ریشش را بزند چه حکمى دارد؟
گذاشتن ریش براى مسلمانى که به دینش اهمیت مى‏دهد باعث خوارى و سرشکستگى نیست و با مسخره کردن دیگران، احکام خداوند عوض نمى‏شود. مگر آنکه استهزاء و خوارى به حدى برسد که تحمل آن نزد عقلاء امر غیرعادى و حرج محسوب شود در این فرض مى‏تواند ریش خود را بزند.(11)
پرسش 10. آیا براى این که انسان در بعضى محیطها انگشت نما نشود مى‏تواند صورت خود را با تیغ بتراشد؟
همه: خیر.(12)
پرسش 11. آیا تراشیدن موهاى کم صورت به منظور رشد و پرشدن آن اشکال دارد.
همه: اگر موهاى صورت کم بوده به طورى که صدق ریش بر آن نکند، تراشیدن آن مانعى ندارد.(13)
T} تراشیدن سبیل {T
پرسش 12. حکم تراشیدن سبیل و بلند گذاشت آن چیست؟
تراشیدن آن اشکال ندارد ولى بلند نمودن آن به مقدارى که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند مکروه است.(14)
----------------------
پی نوشت ها:
تمام احکام از سایت http://www.porseman.org/q/show.aspx?id=95847 نقل شده و منابع احکام در آن موجود است تا مراجعه کنید

  


برنامه غیر منتظره و ارزشمن نشاندادن مهد کودک!!

پنج شنبه 90/2/22 11:0 صبح| نقد صدا و سیما تلویزیون غیر منتظره کار زنان مهدکودک خانه داری خا | نظر

 برنامه غیر منتظره و تبلیغ برای مهد کودک!!

( نقل از یکی از دوستان بند میم:)

 برنامه غیره منتظره در تاریخ 20 اردیبهشت  را به صورت اتفاقی دیدم. مهمان برنامه خانمی بود که بچه اولش را فکرکنم از 10 ماهگی و بچه دومش را هم فکر کنم از 4 ماهگی پیش مادرش در شهرستان گذاشته بود و خودش در تهران کار میکرد. شوهر خانم هم در خارج تحصیل میکرد. من نفهمیدم شرایطی که خانم میگفت چه بوده(چون توضیح زیادی نداد ظاهرا نباید مالی بوده باشد چون شوهر که در خارج درس میخواند) که بچه ها را گذاشته و آمده. ولی این چه مهمانی است که تلویزیون دعوت کرده؟ اخر کجای این زندگی 4 قسمتی زندگی یک خانواده بود؟ اخر کجای کار این خانم درست بوده که زنان ایرانی الگو بگیرند؟ ای خانم من تو را منع نمیکنم شاید دلیلی داشتی شاید از لحاظ مالی چاره ای نداشتی( شایدجگرش برای بچه هایش میسوزد. بچه هایی که بی مادر و پدر بزرگ میشوند.) اما  کارگردان از حرف تو استفاده دیگری کرد و مادر بودن و بزرگ کردن بچه را کوبید و گذاشتن بچه در پیش دیگران را تبلیغ کرد.بگو که چقدر سخت است دوری از پاره تن.آیا سخت نیست؟هر مادری که بتواند بچه هایش را - ولو به سختی و رنج - پیش خودش بزرگ کند و اینکار را نکند قطعا سنگ دل است. از مادری بویی نبرده.

کارگردان برنامه مطمئنا با قصد این خانم را انتخاب کرده بود تا تبلیغی برای هموار شدن این امور غیر انسانی باشد. خانمهایی که برای بچه هایتان مادری نمیکنید در بزرگی نگوئید چرا آسایشگاه سالمندان. بچه تا 7 سالگی باید زیر نظر مدام محبت پدر و مادری باشد. حداقل تا2 سالگی که شیر خوار است  به او محبت بی دریغ کنید. کسانی که میتوانند با عفاف و کفاف زندگی کنند و و فقط برای بهتر شدن زندگی مادی خود این کار را با بچه های خود میکنند و انها را به دیگران - ولو مادر بزرگ - میسپارند بدانند مال جای این چند سال را نمیگیرد حد اقل تا 7 سالگی دندان روی جگر بگذارید( طرف حسابم با آنهایی که واقعا ناچارند مانند زنان سرپرست خانواده نیست. حساب آنها جداست. آن بچه ها انشاءالله در بزرگی قدر محبت شما را خواهند دانست که با اینکه آنها را به هر کاری ترجیح میدادید از سر ناچاری مجبور شدید کمتر ببینیدشان) بعد کارگردان با چند تا خانم شاغل مصاحبه کرد که مجبور بودند از چند ماهگی بچه هایشان را در مهد بگذارند. تبلیغ برای کار کردن  مادر ها بود. درحالیکه مهمترین کار مادر همانا تربیت فرزند است.اداره امور خانواده است .نفقه با مرد است.تلویزیون باید برنامه ای بسازد که دولتمردان را مجبور کند ساعات کار مادران شاغل را کم کند. یا مثلا تا 7 سالگی بچه بتوانند مرخصی بدون حقوق بگیرند.آن وقت همچین تبلیغی میکند.اگر پای صحبت همین مادران شاغل بنشینی میبینی از خدایشان است شوهرشان درآمد کافی داشته باشد و آنها سر کار نروند. برای یکنواخت نشدن زندگی میشود به کلاسهای هنری رفت. کارهای ساعتی گرفت. هرچه هست بچه ها 7 سال به ما احتیاج دارند. با آن کارشناسانشان!!!

 برنامه ای هدفدار بود برای تبلیغ به سر کار رفتن زنان و کوبیدن خانه داری! که گفته که در زنان خانه دار افسردگی شایع تر است؟ مرغ پخته هم خنده اش میگیرد!الان علم روز دنیا برعکسش را میگوید. اینها حقه های هدفدار است.کانون خانواده هدف شده. کتابهای استفان کاوی را بخوانید میبینید که نظرش مخالف این نظر هاست. زن خانه دار ایرانی زنی است که غروب همه کارهایش را کرده با بچه ها بازی کرده/به درس و مشقشان رسیده/از حال و روزشان خبر دارد و حالا  دم غروب به خودش رسده و با خانه ای تمیز و مرتب منتظر آمدن شوهرش است. خدا مادر مرا حفظ کند همین کارها را میکرد اهل مطالعه هم بود اکثر کتابهای خوب را میخواند. کتابهای تربیت فرزندان. کتابهای شهید دست غیب /مجله هایی که به کار روزمره ایشان میخورد و همینطور مطالب اعتقادی. دیگر اینقدر خانه داری را کوبیده اند که اگر بگوئیم من برای اینکه خیاطی/آشپزی/همسرداری و ... ام خوب شود کتاب و مجله میخوانم مسخره شان میآید. همیشه هم خوش خلق و مهربان بود.تر و تمیز و گل سرسبد مجالس. این کارها را زن شاغل بدون استرس میتواند بکند؟ به عنوان یک زن اعلام میکنم اینها همه به ضرر ما زنها شده. ما سرکار برویم کارهای خانه را هم خودمان بکنیم وقتی هم برای لذت بخشترین امور یک زن - که همانا حس مادر بودن و لذت بردن از اولاد و احساس اینکه همسر و مادر خوبی هست- نداشته باشیم. ولله با روحیه یک زن مخالف است.کی گفته خرجی را شریک شویم؟ جالب آن کارشناسانشان هستند اگر راست میگوئید و برنامه بی غرض ساخته نشده از خانم نیلچی زاده/آقای دهنوی/ آقای نقویان/آقای دکتر گلزاری و... که کارشناس واقعی خانواده هستند دعوت کنید. کسانی که حرفشان سندیت دینی دارد و از دین و فرهنگ ما سرچشمه گرفته.رک بگویم میخواهید بروید خانه سالمندان: بچه تان را بفرستید سر سفره دیگران بزرگ شود.میخواهید برایتان پرستار بگیرند: بفرستید مهد کودک!! عادلانه است نه؟باز هم میگویم صحبت من با آنهایی که ناچارند نیست: کسانی که سر کار دلشان برای بچه هایشان میتپد. بیصبرانه منتظر دیدن بچه هایشانند. در به در دنبال راه فرجی هستند تا وقت خود را به شوهر و فرزندانشان اختصاص دهند.انها حسابشان جداست. ای بسا مهمان غیر منتظره هم از همین قشر زحمت کش باشد که کارگردان از صحبتهایش سوء استفاده کرده. ولی اینها نادرند. معمولا ما از سر ناچاری نیست که سر کار میرویم از سر زیاده خواهی است. دنبال زندگی مادی بهتریم غافل از اینکه پایه های زندگیمان را داریم میشکنیم. حال و حوصله نداریم با بچه خودمان سر و کله بزنیم. مشکلاتش را خودمان حل کنیم و امیدواریم مهدها خوب اینکار را بکنند.وای بر ما که کار خودمان را از دیگران میخواهیم و کاری را که وظیفه ما نیست انجام میدهیم.روز قیامت از نان شب از ما نمیپرسند از بچه و شوهرمان میپرسند. حرفها املی نیست ولی آنقدر با رسانه ها ما خانه دارها را کوبیده اند و پخمه و بی حوصله و بی سواد نشان داده اند که خانه داری مساوی شده با املی!!!

جالب برنامه غیر منتظره  این بود که اکثر مردها که مصاحبه میکردند دوست داشتند خانمشان خانه دار باشد. فکر کنم همه بچه ها هم این را دوست داشته باشند.آن کجا که بچه بیاید خانه و بوی غذا در خانه پیچیده باشد و مادرش بیاید استقبالش که پسرم / دخترم مدرسه چطور بود؟ و مادر از احوال فرزندش خبر داشته باشد و آن کجا که بچه میآید خانه مادر سر کار است خودش غذا را داغ میکند پای تلویزیون به تنهایی مینشیند و میخورد.عصر هم مادر خسته و کوفته میآید خانه تازه بچه باید مراعات حالش را بکند.

خدا بخیر کند از دست این تلویزیون و از دست ما . دوستان عزیز من خودم از تلویزیون الگو نمیگیرم و پیشنهادم بر این است که شما هم چشم و گوش بسته وارد سراب تبلیغات تلویزیون نشوید.انشاءالله در وقتی دیگر از زن نمونه مسلمان بتوانیم بنویسیم.

 امضاء:یک زن که از دست تلویزیون دارد دیوانه میشود


خانم نیلچی زاده برنامه ای برای دختران جوان

سه شنبه 90/2/20 11:53 صبح| نقد صدا و سیما تلویزیون خانم نیلچی زاده سمت خدا | نظر

خانم نیلچی زاده برنامه ای برای دختران جوان.

  برنامه سمت خدا چهار شنبه ها کانال3 ساعت حدودا 1.30 ظهر خانم نیلچی زلده. انصافا این برنامه یکی از برنامه های خوب سیماست و به درد خانواده ها و خصوصا جوانها میخورد.امیدوارم موفق باشید. دست تولید کننده و عواملش درد نکند. پیشنهاد میکنم هر چهار شنبه نگاه کنید.


   1   2   3      >