سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یک نکته در مورد مقاله تراشیدن ریش در سیما

چهارشنبه 90/2/28 10:46 صبح| تراشیدن ریش صدا و سیما تلویزیون برنامه کودک نقد انتقاد صدا سیما | نظر

یک نکته در مورد مقاله تراشیدن ریش در سیما :

بعد از فرستادن مطلبی که در مورد حرام بودن تراشیدن ریش بود و اشاره به اینکه مجریهای برنامه کودک و بازیگران سیما اکثرا ریش ندارند و از ته تراشیده اند ذکر چند نکته به نظر ضروری میرسد:

یکی اینکه این هفته که برنامه های سیما را چک میکردیم , دقت کردیم و دیدیم انصافا اکثر مجریها در صدا و سیما ته ریش دارند و اکثریت با کسانی است که این حکم شرعی – حرمت تراشیدن ریش – را رعایت میکنند و تک و توک هستند کسانی که ریش خود را از ته میتراشند( که انشاء الله کارشان مسری نباشد!) آنها هم اکثرا در گروه کودک و نوجوان هستند.این موضوع هم ما را خوشحال و هم غمگین کرد.

خوشحال از اینکه در اکثر جاها احکام شرعی رعایت میشود و غمگین از اینکه در مهمترین قسمت و تاثیر گذارترین بخش صدا و سیما یعنی کودک و نوجوان به این موضوع دقت نمیشود. و بعضا احکام شرعی رعایت نمیگردد.

تراشیدن ریش حرام است و وقتی بچه میبیند مجری دوستداشتنی اش ریش خود را بر خلاف حکم خدا  از ته تراشیده , نسبت به حلال و حرامها دچار تناقض میشود. آیا این بچه در بزرگی میتواند به راحتی احکام الهی را رعایت کند؟ آیا به طور طبیعی از مجری الگو نمیگیرد و نسبت به تراشیدن ریش از ته علاقه مند نمیشود؟

البته نکته دیگری در  اینجا مطرح است : و آن این است که حد ریش داشتن چیست؟ یعنی چقدر از ریش را باقی بگذاریم میگویند ریش دارد و تراشیدن حساب نمیشود. جواب این سوال چنین است:

" ملاک داشتن ریش در صورت، عرف مردم است بنابراین اگر به گونه ای ریش خود را کوتاه کند که مردم بگویند او در صورتش مو ندارد جایز نیست و فرقی ندارد که با چه وسیله و ابزاری کوتاه می کند."

پس قصد ما تهمت زدن به مجریهای محترم برنامه کودک نیست بلکه بحث سرِ نحوه نشان دادن الگوی درست و اسلامی به فردی است که پای تلویزیون نشسته است.(خصوصا به بچه ها) ممکن است مجریهای برنامه کودک ته ریش داشته باشند آنقدری که کسی که با انها روبه روست متوجه میشود که نتراشیده اند اما در فیلم معلوم نمیکند. کارشان از لحاظ شرعی درست و از لحاظ علوم تربیتی غلط است.الگو دادن غلط است چون بچه از پای تلویزیون باز ریش را نمیبیند و صورت را تراشیده فرض میکند و الگو میگیرد. گفتیم که ته ریش آن است که به چشم بیاید و به اصطلاح وقتی میخواهند مردی را نشان دهند بتوانند بگویند آن آقایی که ریش دارد.یعنی طوری ریش داشته باشند که اطلاق ریش بر آن صحیح باشد. چون کار ما بحث تربیتی در تلویزیون است طبعا بیننده باید ریش را ببیند . بچه قرار است الگو بگیرد . در سیما بحث شرعی صرف به صورت شخصی مطرح نیست.اجتماع هم باید شرعی بودن کارها را ببیند.

لازم به ذکر است که این مسئله از قدیم در تلویزیون تقریبا  رعایت  میشده و این نشان از درک واقعیات بالا دارد اما حالا دارد کمرنگ میشود و راستش این موضوع مارا نگران کرده که نکند عمل حرام " تراشیدن ریش" هم در سیما عادی شود. به هر صورت گناه هم بیماری ای مسریست!!! کما اینکه بازیگران در سیما اکثرا بی ریش یا با دید خوب بگوئیم حداقل "بی ریش نما" هستند!

امیدواریم این "بی ریش نمایی در سیما" ریشه کن شود.

یاد آوری میکنیم که ای کسانی که در سیما کار میکنید / خودتان دست به کار شوید و هم خودتان به امر شرع عمل کنید و هم جو صدا و سیما را به سمت خدایی و الهی پیش ببرید . اجرتان با خدا. این وظیفه همه است. شما ها هم مسئولید. امر به معروف و نهی از منکر کنید . ما را هم فراموش نکنید و اشتباهات مارا به رویمان بیاورید!!!!

با تشکر

پیوست:

حکم تراشیدن ریش چیست؟ در بین مراجع موجود کسى حکم به جواز نداده و نوعاً یا فتوا به حرمت داده‏اند یا بنابر احتیاط واجب تراشیدن آن را جایز نمى‏دانند.

معنا و حکم ریش تراشی:
بنا بر نظر همه مراجع :
تراشیدن ریش - خواه با تیغ باشد یا ماشین حرام است منتهی برخی از مراجع مانند ایت الله بهجت وصافی می فرمایند حرام است و برخی دیگر می فرمایند بنا بر احتیاط واجب حرام است که برای مقلد در مقام عمل هیچ فرقی بین دو فتوا نیست یعنی در هر صورت باید از تراشیدن ریش خوداری کنند

اندازه ریش چقدر باید باشد؟ خط گرفتن با تیغ چه حکمی دارد؟

به نظر مقام معظم رهبری،تراشیدن ریش خواه با تیغ باشد یا ماشین بنابر احتیاط واجب حرام است ولی تراشیدن روی گونه‏ها که صدق ریش نمی کند (به صورت خط ریش) اشکال ندارد ،(اجوبة‏الاستفتاآت، ج 2، ص 115 - 113).
ملاک داشتن ریش در صورت، عرف مردم است بنابراین اگر به گونه ای ریش خود را کوتاه کند که مردم بگویند او در صورتش مو ندارد جایز نیست و فرقی ندارد که با چه وسیله و ابزاری کوتاه می کند.

منبع احکام:                       http://www.porseman.org