سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجری بی حجاب در تلویزیون

پنج شنبه 90/3/5 2:32 عصر| مجری بی حجاب نقد تلویزیون صدا و سیما رسانه ملی بیحجابی حیا شبکه2 | نظر

   مجری بی حجاب در تلویزیون

یکی از خانمهای مجری در کانال 2 سیما زیادی گرم و خودمانی با نامحرم رفتار میکند.ایشان شاید قصد بدی نداشته باشند اما فرهنگ اسلامی را دانسته یا نادانسته رعایت نمیکنند. این خانم چادر بر سر کرده شاید این چادر باعث شده تا لبه انتقادات از ایشان دور بماند غافل از اینکه حجاب ظاهر مکمل حجاب و حیای درونی است. آن حجاب درونی اگر رعایت نشود و در رفتار با نامحرم بی قید باشیم و شوخی بکنیم دیگر با حجاب نیستیم که هیچ بلکه حرمت چادر را هم شکسته ایم. متاسفانه این خانم مجری مدتی است که به این روند کار خود ادامه میدهند و میترسیم که این نوع اجرا همراه با بی وقاری در تلویزیون مد شود. کما اینکه یکی از مجریهای برنامه سیمای خانواده کانال 1 نیز تقریبا به این روش اجرا گرایش پیدا کرده و این اپیدمی"بی وقاری درونی و گرم گرفتن با نامحرم" درحال شیوع است.

  *خداوند در سوره احزاب، خطاب به همسرانِ پیغمبر می‏فرماید: «فَلاتَخْضَعْنَ بِالْقَوْل فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً»(سوره الاحزاب، آیه 32) دستورِ «فَلاتَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ» در مورد کیفیّتِ ادا کردن کلمات است. قرآن خطاب به همسرِ پیغمبر می‏گوید: صدایتان را نازک نکنید! اگر کیفیت گفتار، شیطانی باشد «فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ» آن شیطانی که «یُوَسْوِسُ فی ‏صُدُورِ النَّاسِ» است، طرف مقابل را به وسوسه می‏اندازد. «وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً» یعنی گفتارِ پسندیده و خداپسندانه داشته باشید؛ چه از نظرِ مواد و چه از نظرِ کیفیت ادا.*     (1)

اقداماتی همچون شوخی و مزاح با نامحرم   و هرگونه رفتاری که موجب تهییج و تحریک یا حتی علاقه گردد، بدحجابی محسوب می   شود  .

ایا نکات زیربدیهی نیست:

*

1-زنی که حجاب ظاهری خود را رعایت کرده و حتی احیانا از چادر هم استفاده کند ولی در سخن گفتن ابایی از شوخی با نامحرم و جلب توجه او ندارد بی حجاب است.

2- زنی که بدون آرایش است، اما با زبان و رفتار خود، فکر و قلب نامحرمان   را  به خود مشغول خود می کند، بدحجابتر از بانوی آرایش کرده ایست که از مردان غافل است و و با آنها سرد و محکم سخن میگوید.

3- اقداماتی همچون شوخی و مزاح با نامحرم   و هرگونه رفتاری که موجب تهییج و تحریک یا حتی علاقه گردد، بدحجابی محسوب می   شود.

4-فردى که به رفت و آمد با نامحرم بیشتر از محارم خود گرایش دارد، یا کسى که مطلبى را مى تواند از همجنس بپرسد اما مخصوصاً از نامحرم مى پرسد، یا صحبت کردن با نامحرم را طولانى مى کند، رفتن به تفریح و مسافرت با نامحرم برایش جذاب تر است، در میهمانى ها و مجالس دوست دارد با افراد نامحرم بیشتر گفت و گو کند و…،همه این ها نشانه هاى شروع یک رابطه آلوده و غیر شرعى است که باید از آن جداً اجتناب کرد .

 دوستان عزیز سیما بدانند اصولاً از نظر مراجع، صحبت کردن با نامحرم در غیر ضرورت مکروه است، خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد. (سید مسعود معصومى، احکام روابط زن و مرد) *(2)

اینکه زنی با نامحرم بیاید خودمانی شود و بلند بلند با نامحرم بخندد و پایش را روی پایش بیاندازد مطمئنا جلوه حیا و عفاف و الگوی بانوی مسلمان نیست!

ما فعلا اسمی از این برنامه نبردیم و فکر میکنیم که این خانم نا آگاهانه این حدود شرعی را میشکنند و تذکر دادیم تا خود این خانم بداند که کارش گناه است و باعث مفسده است. چه برای مهمانان مرد برنامه و چه برای بینندگان پای تلویزیون.اما صدا و سیما نیز در این گناه شریک است و باید پیش ما ملت هم جوابگو باشد. شما باید طبق موازین شرعی برنامه بسازید. جذابیت برنامه به مروج بی حیایی بودن نیست! آیا آنجا کارشناس وجود ندارد که ظاهر  و محتوی برنامه را از لحاظ شرعی چک کند؟ آیا قبل از اجرا نباید از شرعی بودن و نامضر بودن برنامه ها مطمئن بود؟ ایا حداقل اکنون  با مدیر تولید و عوامل این نوع بی حرمتی ها برخورد خواهد شد؟

در روایات آمده است که:

 

هر کس با نامحرم شوخى کند، براى هر کلمه‏اى که در دنیا با او سخن گفته است هزار سال او را در دوزخ زندانى مى‏کنند. (ثواب الاعمال وعقاب الاعمال -ترجمه انصارى، 567

 

منظور از حجاب،علی رغم تلقی عوامانه، فقط پوشش ظاهری نیست؛ بلکه روح حجاب نیز هست که باید در فکر و اندیشه ، رفتار و گفتار، و نهایتا در پوشش افراد محجب جاری گردد.حجابی که فقط در پوشش ظاهری لحاظ گردد ولی در رفتار، گفتار و برخورد با نامحرم رعایت نشود ،فریبی بیش نیست .

بند میم

 

 

پیوست:

احکام: فیلمى که به طور مستقیم پخش مى شود حکم انسان زنده را دارد و اگر به طور غیر مستقیم پخش مى شود حکم عکس را دارد)( آیات عظام: اراکى، فاضل و گلپایگانى مى گویند: (فیلم اعم از مستقیم یا غیر مستقیم، حکم عکس را دارد.) سید مسعود معصومى، احکام روابط زن و مرد

(1)حاج اقا مججتبی تهرانی

(2)کمی از منابع این مقاله " روح بی حجاب" نوشته انسیه نوش آبادی – کارشناس گروه دین و اندیشه تبیان است.