سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانم اسکویی محجبه؟

شنبه 91/6/25 5:53 عصر| نقد سریال بیدارباش بیدار باش انتقاد صدا وسیما تلویزیون اسکویی مح | نظر

نباید خانم اسکویی نقش زن محجبه را بازی میکرد

چرا خانم اسکویی نباید زن محجبه میشد؟(در سریال بیدار باش)

یله این سوالی است که از ما میپرسند که چرا ما به نقش ایشان ایراد داریم. ایشان که در فیلم نمایش خوبی از تیپ و حالات یک زن محجبه دهه 60 نشان دادند و کاملا گریمشان ما را یاد زنان بسیجی صفت دهه 60میانداخت. با مقنعه چانه دار و چادر و بدون نگاه به نامحرم و....

جواب این است یک بحثی که در روانشناسی مطرح هست و تایید شده است بحث پیوستگی روان و شرطی شدن است. در این مورد مثلا به آزمایش تکرار صدای زنگ در موقع غذا دادن اشاره میشود که بعد از مدتی اگر غذایی هم در کار نبود با در آوردن صدای زنگ بزاق دهان سوژه تحت آزمایش ترشح میشد.

این در مورد خیلی چیزها صدق میکند در مورد شرطی شدن نسبت به چهره اشخاص هم صدق میکند و اگر به موقع رعایت نشود باعث ایجاد تناقض پنهان در روان بیننده میگردد. مثلا نباید شخصی که همیشه نقش آدمهای لات و هرزه در  فیلمها را داشته ناگهان در نقش یک فرد روحانی بازی کند . این از مطالب بدیهی روان شناسی است که متاسفانه در تلویزیون لحاظ نمیشود و باعث ایجاد تناقض در روان افراد جامعه خواهد شد و به باورهای فردی افراد به صورت ناخورآگاه لطمه میزند خوب برگردیم در مورد خانم اسکویی. در مورد ایشان خدا نخواسته ایشان انسان خوب و شریفی هستند اما در خاطره مخاطب با فیلمهای طنز و بعضا هزل شناخته شده اند.مخاطب از فیلمهای قبلی ایشان نقشی که به عنوان یک انسان فرهنگی و مذهبی بازی کرده باشند به خاطر ندارد و نقشهای طنز و فیلمهای خنده دار در ذهن مردم است. این فیلمها که معمولا با مسخرگی و لباسهای نا مانوس غیره همراه است در ذهن مخاطب مانده و حالا ایشان را در نقش زن محجبه کامل میبیند. به عنوان نمادی از زنان فداکار دهه 60ای . خوب طبیعتا این کار هیبت وزشکوه چادر را در روان ناخودآگاه مخاطب پائین میآورد.

سوای این جالب است که در این فیلم آن زنی که در زندگی شخصی اش شکست خورده و مادر یک پسر خلافکار و لات است و همسرش هم پخش کننده فیلم خلاف است اینطور حجابش را کامل نشان دادند!!! آنقدر که حتی از حجاب دختر رئیس بسیج ( دختر آقاماشاالله)هم کامل تر است!

ما میگوئیم نمیشود تاثیرات روانی فیلمها را نادیده انگاشت و از آنها با بی خیالی سرسری گذشت....

خانم اسکویی محجبه

به هر بازیگری نباید هر نقشی داد به بازیهای قبلش هم ربط دارد.