سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازهم نقد کلاه پهلوی و حرفهای آقای دری ....

چهارشنبه 91/7/12 5:43 عصر| انتقاد نقد صدا و سیما نقد سریال کلاه پهلوی ضیاء الدین دری آیت ال | نظر

 

بسم الله الرحمن الرحیم.

              اعتراض آیت الله علم الهدی به سریال کلاه پهلوی و جوابیه آقای دری و نقد آن

در روزهای گذشته سید احمد علم الهدی با انتقاد شدید از پخش سریال کلاه پهلوی اظهار کرد: آیا برای تبیین مسائل دوره رضاخان باید بی‌عفتی و بی‌حجابی را ترویج دهید؟ یکی از پایگاههای خبری تحلیلی متنی را با عنوان :  " واکنش‌ کارگردان "کلاه پهلوی" به انتقاد علم الهدی: نشسته‌اند و فقط جنس مونث را دیده‌اند . " اورد. این مقاله بر آن است که با برسی عقلانی این موضوع به نقد آن بپردازد. لازم به تذکر است که قسمتهایی که به رنگ سیاه نوشته شده اصل خبر و سخنان آقای دری است که از پایگاه خبری برداشتیم و متن قرمز هم جوابیه و نقد آن است.

در ضمن لازم به ذکر است ما متن صحبتهای آقای دری را از سایت "انتخاب" بر داشتیم و نظر به اینکه ما شناختی از این سایت نداریم شاید آقای دری اصلا بعدها  تکذیب کنند که این حرفها را زده باشند . ولی چون هنوز تکذیب نشده ما نقد آن را میآوریم. خوشحال هم میشویم که ایشان آن سخنان را نگفته باشند. ولی به هر رو سوال و جوابهای زیر انشاالله بصیرت زاست.

به امید خدا.

--------------------------------------

 

سید ضیاالدین دری نویسنده و کارگردان سریال «کلاه پهلوی» که از جمعه هفته گذشته پخش آن از شبکه اول سیما آغاز شد در واکنش به اظهار نظرات مختلف در خصوص مجموعه درحال پخشش گفت: «من جوابی به این حملات ندارم، جز این‌که دوستان را به صبر و شکیبایی توصیه کنیم».

وی در گفت و گو با بانی فیلم، افزود: «اگرچه ما پیش از آغاز پخش سریال، خودمان را آماده این دست حملات و واکنش‌ها کرده بودیم، اما ای‌کاش دوستان عجله نمی‌کردند. وقتی 30 سال پیش نطفه این سریال منعقد شد، می‌دانستیم که در جامعه ما راجع به این کار اختلاف نظرات و سلیقه‌ها پیش خواهد آمد، اما ای کاش این اختلافات در جهت سالم و صریح و مثبت باشد».

(استدلال شما غلط است اینطور نیست که به طور کلی هر نقد یا امر به معروفی را باید بگذاریم تا ته کار انجام شود بعد بکنیم.در مورد بعضی چیزها که فی نفسه اشتباه نباشد شاید این حرف درست باشد اما در مورد حلال و حرام خدا نه! مثلا همین سریال در مورد کشف حجاب رضاخانی است. حالا اگر رضا خان میگفت بابا این کشف حجاب من هدفمند است و صبر کنید ببینید شاید نتیجه اش خوب بود ! آن وقت علما باید صبر میکردند تا نتیجه اش را ببینند؟ یا اینکه نه چون اصل کشف حجاب مغایر با دستورات دین مبین اسلام است پس همان اول هم کاملا معلوم و مبرز است که کار خلاف و اشتباهی دارد صورت میگیرد. کما اینکه علمای اعلام هم در همان سالها با تیزهوشی خود این کار را محکوم کردند. فکر کنم در مورد هر گناه محرزی میشود فهمید که دیگر هر نتیجه ای هم که از آن بخواهند بگیرند فایده ندارد و کار گناه را توجیه نمیکند. اصولا از نظر مسلمانان هدف وسیله را توجیه نمیکند.اماا ینکه چرا اینقدر زود در مورد کار شما میشود قضاوت کرد یک علت دارد. آن هم این است که برای هدف خوبتان که آشکار کردن ابعاد و علل کشف حجاب رضاخانی است از وسیله بد و اشتباهی استفاده کرده اید که همانا حجاب بسیار ناقص و رفتار بعضا با عشوه بازیگران زن در این سریال است.طبیعی است که حتی اگر برای این صحنه ها هزاران ساعت وقت و میلیونها تومان هزینه کرده باشید باز چیزی از اشتباه بودن آنها کم نمیکند و مسلمین این حق را دارند که خواستار حذف آن صحنه های غیر اسلامی از سریال و عدم پخش آن صحنه ها باشند.به ضمیمه چند تا از عکسهای حجاب بد سریال را ضمیمه کردم.)

کارگردان سریال «کیف انگلیسی» ادامه داد: «وقتی از سریالی با بیش از پنجاه قسمت به عنوان طولانی‌ترین سریال «الف ویژه» تنها یک قسمت پخش شده است، چگونه می‌توانیم اینقدر زود قضاوت کنیم. من باید رازدار سازمان باشم، اما اینجا و از طریق «بانی فیلم» می‌گویم این سریال ارزان‌ترین مجموعه الف ویژه تلویزیون ماست. من این مسئله را بارها گفته‌ام و اگر لازم باشد و دوستان اجازه بدهند، اعلام می‌کنیم این سریال با چه بودجه‌ای تولید شده است».

کارگردان فیلم «لژیون» معتقد است: «قضاوت نا به هنگام دوستان با پخش اولین قسمت این مجموعه، گاه می‌تواند از سر تنگ نظری باشدـ که البته امیدوارم دوستان از من نرنجندـ و می‌تواند خدای ناخواسته قصد و غرض‌های شخصی با سازمان باشد که من پاسخی به این نوع حرف‌ها نمی‌توانم داشته باشم. جز اینکه به آنهایی که دغدغه دین انقلاب و مملکت را دارند و آنها که واقعاً از صمیم قلب مؤمن هستند و ایمان دارند بگویم خودم از سادات هستم، کاری نکنند که سریال که وقتی جلوتر رفت، مجبور باشند بیایند و از ما حلالیت بطلبند. همیشه می‌شود دری و کارش را تخریب کرد این خیلی کار پیچیده‌ای نیست. تخریب خیلی ساده است و اصلاً دیر نمی‌شود. کاری نکنند که خودشان بعدها پشیمان شوند».

(شما سید هستید و روی چشم ما سادات پیامبر جای دارند. این به جای خودش اما چون سید هستید دلیل نمیشود که اشتباه نکنید. سید اشتباه کرده کم داریم؟چرا فکر میکنید که قصد تخریب شماست؟ حرمت شما جای خودش . اما از دور به سریال خود بنگرید و با علمای بی غرض مشورت کنید و عکسها را نشان بدهید ببینید آیا این حجابهای بازیگران شما واقعا ایراد دارد یا از روی کینه ورزی میگوئیم ایراد دارد؟ تخریب یعنی چیز خوبی را به غلط بد نشان داد و ان را از بین برد. اما خود بی حجابی فی نفسه غلط است. ما چیزی به فیلم شما نیافزودیم فقط صحنه هایی از آن را نشان دادیم.)

دری افزود: «اگر دوستان یک مقدار تحریک شده سریال را نگاه می‌کنند، باید بگویم به هر حال این سریال یک کار تاریخی است. من روی این کار مدعی هستم و کارشناسان و تاریخ دانان بزرگ این مملکت قصه ما را تحلیل و بررسی کردند. بنابراین هر کلامی که از دهان افراد در می‌آید باید فکر شده باشد. آدم‌های مدعی و قلم به دست که منتقد مجله و روزنامه هستند، باید بنشینند و سریال را به دقت دنبال کنند و به دقت دیالوگ‌ها را گوش دهند تا بتوانند عیار کار را ارزیابی کنند و خوب بسنجند و البته اگر چیزی را اطلاع ندارند بروند تحقیق و پژوهش کنند. بنابراین قلم به دست گرفتن بدون اطلاع از کل کار، نمی‌تواند امری منطقی باشد».

(در مورد بحث تاریخی بودن سریال حق با شماست و بعدا تاریخدانان در موقع مناسب اظهار نظر خواهند کرد و حق هم این است که در آن مورد آنها نظر بدهند . اما ایرادی که جناب علم الهدی و دیگران از شما میگیرند ایراد تاریخی نیست که. ایراد دینی و اسلامی میگیرند. یعنی میگویند این حجاب بازیگران شما بسیار ناقص است و خود به ترویج بی حجابی کمک میکند . حالا به نظر شما این ها را هم باید تاریخدانان اظهار نظر کنند یا اینکه خیر . معقول این است که در اینباره علمای اسلام و کسانی که به احکام اسلامی احاطه دارند نظر بدهند؟ به نظر شما این نامعقول است؟)

کارگردان «باد و شقایق» ادامه می‌دهد: «شنیده‌ام دوستان قلم به دست گرفته و نشسته‌اند خدای نکرده تنها به جنس مؤنث در سریال دقت کرده‌اند! اگر این باشد، باید استناد کنم به صحبت حضرت امام(ره) که گفتند کسانی که نمی‌توانند جلوی ذهنیات شهوانی‌شان را بگیرند، اصلاً نبینند! درواقع ایشان گفته بودند دیدن فیلم برای این افراد حرام است! چون اصلاً کسی به قصد این‌طور حرف‌ها کاری نکرده است. دوستان بدانند اگر مسئله این باشد، ما هم نهج‌البلاغه را خوانده و شنیده‌ایم. بزرگان برای ما هم تفسیر کرده‌اند. این‌طور نیست که آقایان فکر می‌کنند، اگر یک بار نهج‌البلاغه را ورق زدند، دیگران هیچ اطلاعی ندارند و اصلاً نمی‌دانند نهج‌البلاغه چیست!»

( خوب چه کنند؟ ایراد به قسمتهایی است که زنان بازی کردند . آنها حجابشان ناقص است ! از مردها ایراد بگیرند؟ آخر این حرف منطقی است که چرا فقط از قسمتهایی که زنها بودند ایراد گرفتید!!؟

ببینید اینطور نیست که اگر کسی به شما ایراد گرفت اشکال داشته باشد و اگر شما به کسی توهین کنید مباح باشد!!! این چه حرفی است؟ پس امر به معروف تعطیل شود دیگر؟ چون اگر بکنیم میگویند شما فکرتان خراب است!! یا این حرف  شما من را یاد این جمله بعضی ها میاندازد که میخواهند حجاب را رعایت نکنند و وقتی با اعتراض مسلمین رو به رو  میشوند میگویند :" اگر شما به گناه میافتید خوب شما به ما نگاه نکنید." یعنی این حرف شما اصلا خودش به معنی تایید تلویحی بی حجابی است. این حرف حرف غلطی است در اسلام زن باید خودش را بپوشاند ( حدود پوشش در رساله ها هست) و مرد هم نگاهش را بپوشاند. استثنا هم نداریم که بگوییم کار هنریست دیگر!!!! دین خدا که این حرفها را بر نمیدارد. مطمئن باشید اگر این حدود را رعایت کنید چیزی از ارزش کارهای هنری کم نمیشود که به ارزش آن اضافه هم میشود و عنایت خدا هم شامل حالتان میگردد. از شما همچین کاری بر میاید امتحان کنید و به خدا توکل کنید. به نظر من خودتان هم در حذف صحنه های مشکل دار پیش قدم شوید. عنایت خدا و دعای مسلمانان  هم بدرقه راهتان خواهد بود.)

این کارگردان تلویزیون تصریح کرد: «سریال کلاه پهلوی از آن این مملکت است. خیلی‌ها روی آن زحمت کشیده‌اند و خیلی‌ها روی آن اظهار نظر و کارشناسی کرده‌اند. اجازه بدهید کار جلوتر برود، بعد اگر نقدی دارید ارائه دهید که بعداً مجبور به کسب حلالیت نباشید! چون آدم‌های مؤمن واقعی بعدها خواهند آمد و طلب حلالیت خواهند کرد! اجازه بدهید، به وقتش! اگر آنچه فکر می‌کردید نشد، آن‌وقت بیایید مارا بزنید! فحش بدهید! تخریب کنید و... الان زود است و به نظرم این‌گونه به قاضی رفتن اصلاً اسلامی نیست. بالاخره دوستان باید در نظر بگیرند این سازمان از آن کشور است و افرادی که اینجا تصمیم می‌گیرند، زیر نظر مقام رهبری هستند. این‌طورها نیست که فکر کنند اینجا همه چیز ول بوده و ما هر کاری دلمان خواسته انجام داده‌ایم.»

(دوستان از  این که این سازمان زیر نظر رهبری است سوء برداشت نکنند. رهبر عزیز انقلاب بارها بعضی از عملکردهای صدا و سیما را نقد کرده و به ما هم همین کار را امر فرمودند.(به پیوست پائین صفحه مراجعه کنید.) در کل تلویزیون نهاد بزرگی است که به نظارتی فرای نظارت سازمانی نیاز دارد و آن نظارت عموم ملت مسلمان و غیور ایران است. همه ما موظف هستیم که مراغب هم باشیم و به هم راهنمایی و ارشاد کنیم و اصولا امر به معروف و نهی از منکر فریضه ای همگانی است و تلویزیون هم استثنا بردار نیست. در بند میم وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره) هم به نظارت همگانی آحاد ملت تصریح شده است تا چیزی خلاف اسلام واقع نشود.در ضمن مطمئن هستم که خود شما هم نمیخواهید بگویید که در تلویزیون همه چیز مطلقا اسلامیست و هیچ وقت هم اتفاقی نیافتاده و همه برنامه هایشان عالیست و خود شما هیچ وقت چیزی ندیده اید و انتقادی ندارید!خود آقای ضرغامی هم همچین ادعایی ندارند.)

او در پایان گفت: «عجله نکنید. فرصت برای خراب کردن ما هست!»

( اینقدر به خودتان سخت نگیرید و تحقیق کنید و جایی را که معلوم میشود غیر اسلامی است تصحیح کنید همانطور که اگر جایی به فرض خلاف تاریخ باشد تصحیح خواهید کرد. در برابر خدا مسئول بودن مهمتر از در برابر مردم و تاریخ مسئول و آبرودار بودن است.)

در ضمن سخنی هم با صدا و سیما : یکی از وظایف ناظر کیفی هم زیر نظر گرفتن رعایت چهارچوب اخلاقی، عرفی، دینی و شرعی در سریال است که پوشش ها و شکل ظاهری تصاویر با اصول تعریف شده در سازمان مغایرت نداشته باشند. ما حق داریم بدانیم این ناظر کیفی سیما چه حد به احکام اسلام آشناست؟ آیا برای اینکار از متخصص استفاده کرده اند یا نه؟ آیا کسی که مورد تاید حوزه علمیه است به این چهار چوبهای دینی و اخلاقی و اسلامی نظارت میکند یا خیر؟ نکند یک "چهار چوب"  !!!!! من در آوردی خودتان  ترسیم کردید و بر طبق آن میگویید بر خلاف اسلام است یا نه؟ جدا چگونه است؟ پاسخ دهید ؟ ما میگوییو هم چها چوب ها ی دینی را باید کسی که متخصص است بنویسد( یعنی علمای اسلام) و هم عامل اجرای آن ( یعنی ناظر کیفی) به احکام اسلام مسلط باشد و دروس حوزوی خوانده باشد تا بتواند آن را با برنامه ها بسنجد و تطبیق دهد؟ آیا این حرف غیر معقول است؟

راستی ناظر کیفی اشتباه کرده یا چها چوبها اشتباه و ناقص تعریف شده؟ مثلا آیا حد حجاب کاملا مشخص در رساله ها نیامده؟ پس چطور چنین صحنه هایی از تلویزیون پخش شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

زنان بد حجاب در کلاه پهلویانتقاد از زنان بد حجاب در کلاه پهلویانتقاد از زنان بدحجاب کلاه پهلوی. گردن و قبقب معلوم است و کلی آرایش دارند.

 

پیوست:

بخشی از سخنرانی  رهبر ایران اسلامی (دیدار با هنرمندان: تیر 89)

ایشان، با اشاره به سخنان برخی هنرمندان در این دیدار درباره دغدغه های روحی و روانی در ساخت آثار هنری و نیز مشکلات ناشی از پرداختن به برخی انتقادات افزودند: روح هنرمند، لطیف و ظریف است اما هنرمندان در این زمینه حساسیت زیادی نشان ندهند و با اعتماد به نفس به کار بسیار مهم خود بپردازند.

ایشان در همین مقوله ، برخی دغدغه های هنرمندان را غیرواقعی دانستند و افزودند: بعضی ایرادهایی که به سریالها و فیلم ها گرفته می شود درست است و مواردی وجود دارد که لازم است حتما رعایت شود.

حضرت آیت الله خامنه ای، عبور از خط قرمزهای اخلاقی ، دینی و فرهنگی را دارای ضررهای فراوان خواندند و خاطرنشان کردند: در برخی سریالها، نیازی به طرح اینگونه موارد ، اصولاً وجود ندارد و به هر حال مسائلی که شرع مقدس لازم دانسته است، در تولیدات هنری کاملا رعایت شود.

ایشان، ترویج ارتباط غلط زن و مرد را از جمله مسائل کاملاً غیرلازم برشمردند و در تشریح مفهوم صحیح انتقاد به عنوان یک عنصر ضروری افزودند: به موازات طرح نقاط منفی و تاریک جامعه، باید با طرح نقاط مثبت و ترسیم مبارزه شخصیتها و قهرمانهای سریال با زشتی ها و پلیدیها، بگونه ای عمل کرد که در نهایت ،آن نقاط منفی ،طرد و مغلوب شوند چرا که در غیر این صورت ،طرح نقاط منفی ،عملاً به نق زدنهای مکرر و سیاه نمایی تبدیل می شود و در جامعه یاس و نومیدی ترویج می کند.

پیوست 2: متن نقدهای ایت الله علم الهدی:

 

http://www.afsaran.ir/site/click/132670?url=http%3A%2F%2Fwww.nedayeenghelab.com%2Fvdcirzaq.t1auu2bcct.html

http://www.asriran.com/fa/news/232546 /

 

 

کلمات کلیدی:انتقاد نقد صدا و سیما نقد سریال کلاه پهلوی ضیاء الدین دری آیت الله علم الهدی حجاب