سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه کسی نباید کارگردان شود؟

پنج شنبه 90/2/1 10:15 صبح| نقد صدا و سیما تلویزیون کار فرهنگی ممنوع الچهره بازیگر طنز فرهنگ | نظر

باید باور کنیم کسی که به اسلام پایبند نیست عقب مانده و متحجر است !

ایا تا به حال از ممنوع الچهره ها چیزی شنیده اید؟ بعضی از بازیگران و عوامل فیلمها به عللی مثل شرکت در برنامه های خلاف اسلام برای مدتی ممنوع الچهره میشوند و در این مدت پخش سریالهای انان از تلویزیون ممنوع است و بعد از مدت جریمه باز میتوانند در سریالها بازی کنند . من خودم البته با این مسئله موافق نیستم چون به هر صورت بازیگران سینما و تلویزیون خواهی نخواهی الگویی برای جامعه به حساب می ایند و این پارادوکس ظاهر و باطن در ان بازیگر خاص ( بازی در فیلم و خبر عمل خلاف انها) به جامعه نیز منتقل شده و لطمه میزند و حداقل کاری که صدا و سیما میتواند بکند این است که بعد از این " نقش اول مثبت فیلم" را به ممنوع الچهره ها ندهد. این خیلی بدیهی است اما با این حال میگذریم چون میخواهیم از خطر بزرگتری صحبت کنیم... خطر کارگردانانی که به اصول و فروع اسلام پایبند نیستند!!

ایا اگر کسی سابقه دار باشد شما اورا به عنوان معلم خصوصی فرزندتان انتخاب میکنید؟ ایا یک فرد بد سابقه را که دوره محکومیتش را هم حتی بگوئیم گذرانده برای اموزش اخلاق به نوجوانتان استخدام میکنید؟ حتما کسی را که سابقه اخلاقی بد دارد حتی به منزلتان هم راه نمیدهید چه برسد به اینکه فرزندتان را هم به دستش بسپارید!!! حکایت کارگردانی که سابقه دار باشد عینا همین است .فراموش نکنیم که رسالت تلویزیون تربیت جامعه با فرهنگ اسلامی و اعتلای فرهنگی جامعه است و کارگردانان هم نقش معلمین را به نوعی بازی میکنند. فیلمنامه بد کتاب بد است و کارگردان بد معلم نادرست. بازیگر ها هم مثالهای کتابند. بهترین کتاب اخلاق را  هم که داشته باشید تا معلم ان را خودش نفهمیده باشد درست نمیتواند درس بدهد و به جای اصلاح - خود مطلب را هم صدمه میزند.

حکایت کارگردانیکه فسق کند نیز همین است .وقتی کارگردانی عمل خلاف اسلامی انجام داد که همه خبر دار شدند-( با نا محرمی توی یک کنفرانس دست داد چه خارج و چه داخل / در یک پارتی خلاف شرکت کرد / فیلمهای ناجورش درامد و ... -) دیگر ممنوع شدن کارش برای یک مدت معنی ندارد چنین کسی دیگر نباید فیلم بسازد. دیگر لایق اینکار نیست . توبه کرد قبول . خدا ببخشدش اما این توبه مجوز این نیست که اجتماع و افکار ان را دوباره به دستش دهیم.  همینطور که شما به یک فاسد توبه کار برای معلم اخلاق شدن  اطمینان نمیکنید به کارگردانی هم که فاسد بوده نباید اطمینان کرد . این مسئله واقعا از بدیهیات است. فرق نمیکند که طرف در فلان کنفرانس خارجی و جشنواره فلان با نامحرم دست داده یا در داخل- این را علما باید بگویند شامل حد میشود یا نه – بلکه مسئله اعتقاد نداشتن ان کارگردان به اصول اسلام است . از چنین کسی نمیتوان خواست که به اسلام خدمت کند و برای جامعه فرهنگ سازی کند ! از کوزه همان برون تراود که در اوست.... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

کار فرهنگی مرد فرهنگی میطلبد. حتی طنز صدا و سیما باید هدفدار باشد. قبلا کمی بود و حالا متاسفانه رو به لودگی و بی هدفی میرود. کارهای خوب قدیمی مانند ارایشگاه زیبا/روزی روزگاری/همسران و ... هرکدام تاحدی این بحث فرهنگی بودن و در عین حال طنز داشتن را شامل میشدند . به هر صورت امیدوارم صدا و سیمای ما روز به روز بیشتر در راه اسلام گام بردارد و از هنرمندان متعهد خود بیشتر استفاده کند و انها را به کار گیرد .. به امید خدا .

 


<      1   2   3