سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پردههایی از حیا که در «سیما» فرو میریزند

یکشنبه 91/7/2 4:53 عصر| نقد انتقاد صدا و سیما حیا غیرت ثریا عاطفه | نظر

پرده‌هایی از حیا که در «سیما» فرو می‌ریزند

 

هوس بازی مردان متأهل، نزول خواری زنان چادری، عشق‌های پنهان پدر و مادر و این روزها هم خواستگاری دختر جوان شهرستانی از یک پیرمرد، این است وصف سوژه‌های ناب سریال‌های تلویزیونی برای کورس با برنامه‌های فارسی زبان ماهواره.

روزهایی که در سیمای جمهوری اسلامی ایران، زنان چادری در نقش های کلفت و نوکر به تصویر کشیده می‌شدند اگر همتی بر شکستن سکوت مسئولان درباره این حرمت‌شکنی وجود داشت امروز شاهد رسوخ سوژه های بیمار سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به عنوان سوژه ناب شبکه‌های داخلی در کشورمان نبودیم.
خانواده اسلامی و ایرانی همان چیزی است که سال‌ها به داشتن آن در دنیا فخر فروختیم و حرمتش را والا نگاه داشتیم. اسنادی از آن در تمدنمان گرد آوردیم و اسلام را الگو برای حفظ حریم آن قرار دادیم. هر کسی از آن سوی مرزها برایمان گفت از آنچه آنها ندارند پاسخ گفتیم و «خانواده» را در عمق جان و شریعتمان، مقدس خواندیم.
اما این روزها به بدترین شکل در زمین آنهایی که به همین داشته ها غبطه می خوردند بازیگردان شده ایم. آنها شبکه های فارسی زبان به راه می اندازند و سریال هایی می سازند تا «حریم خانواده» را در اذهان ما خوار و سبک جلوه دهند و مروج بی حیایی و پرده دری شوند که البته حرجی بر آنها نیست اما چه کسانی و با چه اهدافی پای تکرار این سوژه ها را به سیمای جمهوری اسلامی ایران باز می کنند؟
آیا منافذ غربیل تلویزیون بیش از حد باز شده است که هر نویسنده و تهیه کننده ای با هر تفکری از آن می گذرد یا توان رقابت با شبکه های ماهواره ای وجود ندارد که برای جذب مخاطب به هر سوژه بیماری رو می آورند؟
یک روز چادر به سر «ثریا» می کنند و ارتباط پنهانی و صیغه ای او با یک پیرمرد را دور از چشم فرزندان نشان می دهند و دست آخر، عامل مرگ پیرمرد را گیر کردن «چادر» به پای زن می خوانند، روز دیگر «مرتضی و لیلا» را برای یک سریال خلق می کنند تا برای عمل به یک خرافه، از دیوار مردم بالا بروند، جعل سند کنند، به بچه دزدی، دروغ و دور زدن خانواده متوسل شوند تا در ماه رمضان هر گناهی را با نفی حق الله و حق الناس، با زدن یک ضربدر، سبک بشمارند. یا شخصیت «خسروخان» را به تصویر می کشند تا آموزشی باشد برای هماهنگی های آقایان چند همسره و این روزها هم «عاطفه» را میهمان خانه های ایرانی کرده اند تا دختر چادری شهرستانی را نشان دهند که به زور خانواده، چادر به سر کرده و دور از چشم آنها خانه مجردی گرفته و به پیرمرد مدیرعامل شرکتی که در آن کار می کند پیشنهاد همسری دهد.
وقیحانه ترین سوژه ها در همین شبکه های داخلی قابل دیدن است و دفاع سازندگان آنها هم شنیدنی.
آنها قضاوت درباره سریال هایشان را به بعد از پایان سریال موکول می کنند، در حالی که در بیش از 30 قسمت هر آنچه می خواهند را به خورد مردم می دهند و دست آخر در قسمت پایانی سریال، آن هم پس از فشار منتقدان، سعی می کنند پایان عبرت آموز را برای قصه، رقم بزنند.
اگر روزگاری فیلم «دختری با کفش های کتانی» در سینمای ایران فیلمی بود که هر خانواده متدینی حاضر به دیدن آن به همراه جوان و نوجوانش نمی شد این روزها در تمام خانه ها در شبکه های داخلی تلویزیون که در هر دورافتاده ترین روستایی قابل دسترس است به موضوعاتی می پردازند که اعضای خانواده در کنار هم از دیدن آنها لب می گزند و در کلنجار با هضم فرهنگ تزریقی به ظاهر امروزی، تخم شک نسبت به پدر، مادر، همسر و فرزند را در دلشان می کارند.
آیا سریال های خانوادگی حدود یک دهه پیش همچون «پدر سالار» یا «خانه سبز» که هر قسمت آن درسی از زندگی و یادآوری کانون گرم و سالم خانواده با روابطی برگرفته از فرهنگ اسلامی و بومی کشورمان بود، از اقبال بیننده برخوردار نبود که نویسندگان و تهیه کنندگان سیما دست به دامان سوژه هایی شده اند که هر عمل پسندیده ای را به سخره بگیرند و قبح هر زشتی را بریزند؟
ای کاش مسئولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ارزیابی انجام دهند که چند درصد از خانواده های متدین ایرانی، نه تنها ماهواره نمی بینند بلکه به دلیل وضعیت رنگ و لعاب بازیگران و مجریان تلویزیون، پخش آهنگ های فراتر از زیرزمینی و نمایش فیلم ها و سریال های با موضوعات خیانت، چندهمسری، روابط آزاد دختر و پسر و... قید دیدن تلویزیون را هم زده اند.
آیا مسئولان صدا و سیما بر این باورند که به هر قیمتی و با ارائه هر سوژه ای باید مخاطب را پای تلویزیون کشاند، آن هم با موضوعاتی که حتی فراتر از فیلم فارسی ها و شبکه های خارجی است؟ حداقل در شبکه های خارجی، بیننده به دلیل تفاوت فرهنگی که از نظر ظاهر و حجاب می بیند احساس همزادپنداری نمی کند اما در شبکه های داخلی با پرداختن به موضوعات نابهنجاری که شاید در جامعه، یک درصد از مردم را هم دربرنگیرد نسبت به ترویج آن گام برداشته می شود.
سیمای جمهوری اسلامی ایران رسالت بزرگی را در جهت دهی، آموزش و یادآوری تمدن و تدین مردم بر دوش دارد که در این راستا در شرایط کنونی، نکته بینی و ظرافت بیش از پیش مسئولان در سوژه یابی و به کارگیری برنامه سازان سالم و صالح را در این رسانه ملی می طلبد.
rajanews.com


مانکنها در کلاه پهلوی!

شنبه 91/7/1 11:0 صبح| کشف حجاب نقد انتقاد کلاه پهلوی صدا و سیما تلویزیون | نظر

 

مانکن‌ها در کلاه پهلوی!!!

حجاب بسیار بد و آرایش غلیظ در سریالی که قرار است به تاریخ ایران دوره کشف حجاب بپردازد عملا خود به کشف حجاب در سیما منجر شده!

آنچه که بیش از همه در ذوق می زد توجه بیش از اندازه به موضوع رابطه چند مرد و چند زن در قسمت اول بود. عشق مثلثی و اینکه یک دختر عاشق پسری می شود که آن پسر عاشق دختری است که آن دختر نیز عاشق پسر دیگری است و ...!
به نظر می رسد شورای نظارت بر سیما حیفش آمده تا قسمت های عمده این سریال پرخرج را که در همان اولین شب پخش به مسائل عشق و عاشقی جلف و زننده پرداخته بود حذف کند.





 


هر بازیگری میتواند هر نقشی را بازی کند...

شنبه 91/7/1 11:0 صبح| نقد بیدارباش نقد صدا و سیما | نظر

هر بازیگری میتواند هر نقشی را بازی کند...؟

دوستی برایمان فرستاده اند که: "

اینجوری که دیگه اصلا نمی شه فیلمی ساخت ... چون در سوابق هر بازیگری مطمئنا نقشهایی پیدا می شه که ممکنه مطابق به آنچه که قرار است بازی کند نباشد ... مثلا حمزه در فیلم محمد رسول الله که آنتونی کوئین نقش ایشان را بازی می کند از این دست می باشد. چرا که ممکن است آقای کوئین در نقشهایی که هیچ ارتباطی به اسلام و مسلمین نداشته بازی کرده باشد. بدین ترتیب باید فقط به پژوهشکده ی رویان سفارش بازیگر بدهند."

 خوب این حرفی است که سوال زیاد میشود . راستش فکر کنم من نظرم را بد مطرح کردم : پس توضیح ان:

راستش انکار نمیکنم و شاید زیاد تند رفته باشم اما یک چیزی هست و اون اینه که بعضیها صرفا بازیگرند و هرنقشی را یازی میکنند و ادم هم به همین چشم بهشون نگاه میکنه . اونها ادمهایی هستند که اسم یک نقش روشون باقی نمیمونه و وقتی بازیشون تموم شد و رفتند سر نقش بعدی مخاطب هم اونها را با نقش بعدی میشناسه. اما برای بعضی از بازیگرها یک نقش یا یک تیپ آنقدر ماندگار میشه که دیگر تا سالیان سال مردم آنها را با نام نقششان حتی صدا میکنند. مثلا آقای محسنی را معمولا همه با نقش "هوشیار " و آقای علیرضا خمسه را هم با نقش" بیدار" میشناسند. یا به آقای رفیعی معمولا میگویند "فَ فَ " . مثال برای بازیگرانی که تیپ نقششان رویشان مانده آقای سید جواد هاشمی به عنوان بسیجی انقلابی و آقای شریفی نیا همانطور که خودشان هم اذعان دارند به عنوان تیپ " مرد دوزنه یواشکی!!!" است. حالا اگر کارگردانی بیاید و اقای شریفی نیا را به عنوان یک مثلا روحانی خوب انتخاب کنه نمیشود گفت انتخاب خردمندانه ای کرده و خیلی طول میکشد تا مخاطب از شر زمینه ذهنی خود خلاص شود و با نقش جدید آنها کنار بیاید . حرف من این است در این تیپ انتخابها تا وقتی که مخاطب هنوز با نقش جدید کنار نیامده در تضاد روانی به سر میبرد. این مطلب باز کردنش برای خودم هم سخت است اما امیدوارم حداقل اشاره مناسبی کرده باشم. معمولا این اتفاق وقتی میافتد که کسی یک نقشی را خیلی خوب بازی کرده باشد یا در چند فیلم با همین نقش ظاهر شده باشد. 



انتقاد شدید آیتالله علم الهدی از\کلاه پهلوی\

شنبه 91/7/1 11:0 صبح| انتقاد شدید آیت‌الله علم الهدی از"کلاه پهلوی" نقد انتقاد صدا و س | نظر

علم الهدی با انتقاد شدید از پخش سریال کلاه پهلوی اظهار کرد: آیا برای تبیین مسائل دوره رضاخان باید بی‌عفتی و بی‌حجابی را ترویج دهید؟ متأسفانه هر دستی که در هنر هفتم فعالیت دارد به جای ترویج حجاب که نماد حضرت معصومه (س) است، ضربه بر پیکره حجاب جامعه می‌زند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن انتقاد شدید از سریال کلاه پهلوی، و اینکه هنر هفتم بدحجابی را ترویج می‌دهد، با اشاره به تصویب قانون عفاف و حجاب در سال 85 گفت: برخی مسئولان تا به امروز هیچ اقدام خاصی برای اجرای این قانون نکرده‌اند.

آیت الله سیداحمد علم الهدی ظهر امروز (28 شهریور 91)در آغاز جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) که در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، با اشاره به اینکه دشمن در پشت خاکریزهای خود پنهان شده و در حال سرکوب جامعه اسلامی است و باید این واقعیت را بپذیریم، اظهار کرد: اگر نتوانیم جامعه خود را بر اساس بنیان‌های دفاعی و اعتقادی پرورش دهیم، دشمن قطعا پیروز خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه امروز در جبهه فرهنگی تهاجم دشمن فوق‌العاده خطرناک است، خاطرنشان کرد: وجود مقدس حضرت معصومه (س) به عنوان یک نسخه دفاعی باید مورد توجه باشد و این اصل فرهنگ سازی و بنیان گذاری شود.

علم الهدی وجود شخصیت حضرت معصومه (س) را الگوی عفت و حجاب زنان دانست و اضافه کرد: اگر قرار است شخصیت کریمه اهل بیت (ع) در فرهنگ سازی دهه کرامت مطرح باشد ظهور زنان بی‌حجاب با قیافه‌های نامناسب، بی‌احترامی به شخصیت حضرت معصومه (س) و مقابله با الگوی فرهنگی جامعه اسلامی است.

وی با طرح این سئوال مبنی بر اینکه آیا با وجود این منظره‌های فجیعی که در مسئله بدحجابی ظهور دارد ما می‌توانیم در قالب جشنواره‌ها فرهنگ سازی کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از بهترین‌ راه‌های مبارزه با ناهنجاری‌ها فعالیت در برنامه‌های هنری، امکانات علمی و اندیشه‌ای است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با ابراز تأسف و انتقاد شدید از اینکه امروز در جامعه ما هنر هفتم عقاید خلاف اسلامی را ترویج می‌دهد، اظهار کرد: متأسفانه هر دستی که در هنر هفتم فعالیت دارد به جای ترویج حجاب که نماد حضرت معصومه (س) است، ضربه بر پیکره حجاب جامعه می‌زند.

علم الهدی با انتقاد شدید از پخش سریال کلاه پهلوی اظهار کرد: آیا برای تبیین مسائل دوره رضاخان باید بی‌عفتی و بی‌حجابی را ترویج دهید؟

وی با اشاره به تصویب قانون عفاف و حجاب در سال 85 تصریح کرد: متأسفانه برخی مسئولان پس از تصویب شش ساله این قانون تا به امروز هیچ اقدام خاصی برای اجرا نکرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مسئله بد حجابی و بی‌حجابی یکی از آسیب‌های مهم جامعه شده است، خاطرنشان کرد: در گذشته دلسوزان هشدار داده بودند این بدحجابی روزی به بی‌حجابی خواهد رسید، که متأسفانه امروز شاهد عملی شدن آن هستیم.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها این بدحجابی را رسمی می‌کنند، تصریح کرد: متأسفانه نیروهای فرهنگی و دستگاه‌های تبلیغی به جای آنکه مقابل بدحجابی ایستادگی کنند، طنز و خنده سازی و سرگرم سازی را ترویج می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی حجاب در جریانات هنر اصلا وجود ندارد، اضافه کرد: این بی‌عفتی در حال توسعه است.
------------
نقل از پایگاه  http://www.asriran.com/


هولوکاست آزادی و پیامبر(ص)

شنبه 91/7/1 10:0 صبح| رهبر انقلاب نوشهر هولوکاست ازادی پیامبر(ص) | نظر

رهبر انقلاب در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری ارتش در نوشهر؛
چگونه است که درباره هلوکاست و همجنس‌بازی آزادی بیان محلی از اعراب ندارد اما اهانت به مقدسات اسلام آزاد است؟!

 

حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا صبح امروز (دوشنبه) در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جنایت اهانت به چهره منور خاتم پیامبران، حضرت محمد مصطفی (ص) تأکید کردند: ملتها با شناخت سیاستهای اسلام ستیزانه استکباری و صهیونیستی، انگشت اتهام خود را به سمت امریکا و برخی کشورهای اروپایی گرفته اند و سردمداران این کشورها باید با جلوگیری از اینگونه اقدامات جنون آمیز، عملاً ثابت کنند که در این جرم و جنایت بزرگ، شریک نیستند.

به گزارش رجانیوز، رهبر انقلاب اسلامی، با یادآوری احساس عقب ماندگی دشمنان اسلام در "رویارویی با ملت بزرگ ایران و حرکت جوشان و خروشان بیداری اسلامی" افزودند: این مسئله باعث شده است که دشمنان امت اسلامی به کارهای دیوانه واری همچون حادثه اخیر دست بزنند.

ایشان، این حادثه را از جمله عبرتهای ماندگار تاریخ دانستند و خاطرنشان کردند: سردمداران نظامهای استکباری، در حالیکه از محکوم کردن این جنایت خودداری می کنند و وظایف خود را در مقابله با این جرم بزرگ انجام نمی دهند، ادعا می کنند در این حادثه دخیل نبوده اند.

رهبر انقلاب افزودند: البته ما اصراری نداریم دست داشتن آنها را در این جنایت اثبات کنیم اما شیوه های سیاستمداران امریکا و برخی اروپاییها، آنان را در افکار عمومی ملتها، مقصر کرده است و آنها باید نه با زبان، بلکه با عمل، خود را از این جرم سنگین تبرئه کنند.

ایشان با یادآوری انگیزه های ضداسلامی در دستگاههای استکباری افزودند: به علت همین انگیزه هاست که مستکبران جلوی اهانت به اسلام و مقدسات را نگرفته اند و نخواهند گرفت.

حضرت آیت الله خامنه ای در اثبات دروغ بودن سخنان مقامات امریکایی و غربی مبنی بر «متعارض بودن جلوگیری از اهانت به اسلام با آزادی بیان»، چند واقعیت را مبنای استدلال قرار دادند.

وجود خطوط قرمز مشخص در غرب برای جلوگیری از هرگونه تعرض به اصول استکباری از جمله این واقعیت‌ها بود.

رهبر انقلاب این پرسش را مطرح کردند که آیا کسی باور می کند در کشورهایی که با شدت و خشونت تمام، جلوی تعرض به اصول استکباری گرفته می شود، جلوگیری از اهانت به مقدسات شریف اسلام، مخالفت با آزادی بیان باشد؟

ایشان خاطرنشان کردند: در بسیاری از کشورهای غربی، کسی جرئت نمی کند واقعه مجهول الحال هولوکاست را زیر سؤال ببرد و یا در مورد سیاستهای زشت اخلاقی استکبار از جمله همجنس بازی مطلبی منتشر کند، چگونه است که در این مواقع، آزادی بیان محلی از اعراب ندارد اما اهانت به اسلام ومقدسات اسلام تحت عنوان دروغین آزادی بیان، آزاد است؟

رهبر انقلاب اسلامی امریکاییها را دیکتاتورپرور نامیدند و با اشاره به حمایتهای بیدریغ و دهها ساله امریکا از حسنی مبارک دیکتاتور مصر، محمدرضا پهلوی دیکتاتور ایران و دیکتاتورهای فعلی منطقه افزودند: با این کارنامه سیاه، امریکایی ها چگونه ادعای دمکراسی خواهی و حمایت از آزادی سر می دهند؟

حضرت آیت الله خامنه ای، تظاهرات اعتراض آمیز ملتها به سمت مراکز سیاسی- اجتماعی امریکا در کشورهای مختلف را نشانه تنفر عمیق آنها از سیاستهای استکباری و صهیونیستی خواندند و خاطرنشان کردند: دلهای ملتها از امریکا پر است به همین علت هنگامی که مثل حادثه اخیر، موردی و منفذی پیدا می شود، این خشم و نفرت بروز عمومی می یابد.

ایشان در پایان این بخش از سخنانشان تأکید کردند: بدون شک، خورشید اسلام در رویارویی مستکبران با این دین الهی، تابناکتر از همیشه خواهد درخشید و پیروزی از آن امت اسلامی خواهد بود.

فرمانده کل قوا در سخنان خود در مراسم دانش آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران، همچنین حضور در نیروهای مسلح از جمله ارتش را راهی نورانی و پرافتخار برشمردند و افزودند: جوانان عزیزی که با «انگیزه و عشق و بصیرت»، وارد این میدان می شوند، «ستایش ملت، سربلندی دنیوی و اجر الهی» را نصیب خود می سازند.

ایشان، ایران امروز را دریای موّاجی از «عشق به پیشرفت و میل به تحرک و ابتکار و نوآوری» دانستند و خاطرنشان کردند: هرچه می گذرد، اهمیت و ارزش تاریخی تلاش در بنای جمهوری اسلامی و استحکام بخشیدن به این بنا بیشتر آشکار می شود که در این زمینه، نیروهای مسلح، وظایفی بزرگ بر عهده دارند.

در این مراسم در ابتدای ورود رهبر انقلاب اسلامی، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نواخته شد.

ایشان همچنین با حضور در یادمان شهدا، به شهیدان سرافراز اسلامی و انقلاب و ایران ادای احترام کردند.

فرمانده کل قوا، سپس از یگانهای حاضر در میدان سان دیدند.

?رهبر انقلاب اسلامی، در این مراسم همچنین از خانواده معظم شهید ناوسروان خوش نیت تجلیل کردند.?

حضرت آیت الله خامنه ای با اعطای دانشنامه به نماینده دانش آموختگان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر، به فرماندهان، استادان، پژوهشگران، دانش آموختگان و دانشجویان نمونه، جوایزی اهدا کردند.

نماینده دانشجویان جدید نیز از دست فرمانده کل قوا، سردوشی خود را دریافت کرد.

قرائت سوگند نامه دانشجویان جدید، اعطای پرچم به نمایندگان دانشجویان جدید، سرود دسته جمعی، و رزمایش میدانی از دیگر برنامه های مراسم امروز بود.

در ادامه مراسم، یگانهای حاضر در میدان صبحگاه دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر از مقابل جایگاه رژه رفتند.

در این مراسم، همچنین امیر سرلشگر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش، ضمن خیر مقدم تأکید کرد: ارتش در اوج توانمندی، همچون همیشه آماده دفاع از مرزهای مبارک جمهوری اسلامی و ملت قدرشناس ایران است.

امیر جعفری تهرانی فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر نیز گزارشی از روند تحصیلی و آموزشهای تخصصی – علمی دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه بیان کرد.

در ادامه این مراسم، دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر در حضور فرمانده کل قوا، تمرین دریایی انجام دادند.

انهدام یگانهای شناور دشمن فرضی از سطح و زیرسطح، آزادسازی کشتی ربوده شده، تصرف یگان شناور دشمن از هوا، پرش غواصی از بالگرد و «پاکسازی، مین ریزی و دفاع از ساحل» از جمله قسمتهای این تمرین دریایی دانشجویی بود.

در طول تمرین دریایی، دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، توضیحات لازم را بیان می کرد.

رهبر انقلاب امروز همچنین از شبیه ساز زیر سطحی کلاس غدیر، بازدید کردند.

این شبیه ساز کاملاً بومی در سازمان جهاد خودکفایی نیروی دریایی ساخته شده است.

شبیه سازها نقش مهمی در آموزش علمی عملیاتی دانشجویان نیروی دریایی برعهده دارند.

 

کد خبر:137945 - 


<      1   2   3   4   5      >